מונז'ואיק | הר היהודים – היסטוריה, תרבות ויופי של תצפית

הדבר החשוב הראשון שאתם צריכים לדעת על הר היהודים בברצלונה, הלא הוא מונז'ואיק, הוא שלא ברור בכל מאת האחוזים האם שמו אכן מתייחס לכך שבשנים עברו היו בו יהודים (סברה אחרת טוענת שהשם הוא שיבוש המונח "גבעת יופיטר"). הדבר המשמעותי השני הוא שמדובר באחד מאתרי החובה בעת ביקור בעיר, או יותר נכון מעליה. הגבעה הגבוהה הזו, הנמצאת דרומית מערבית לעיר ומגיעה לגובה של כ-173 מטר מעל פני הים, מציעה מספר אטרקציות מעניינות מאד, לצד נוף עוצר נשימה של ברצלונה כולה.

barcelona-913762_960_720

התפריט של מונז'ואיק

אל מונז'ואיק ניתן להגיע בדרכים שונות, כאשר הדרך המומלצת לדעתנו היא ברכבל היוצא מהנמל של ברצלונה (Port Vell): העלייה ברכבל מהווה אטרקציה בפני עצמה עקב הנופים שצפויים להקיף אתכם, אם כי צריך לזכור שהיא יקרה יחסית וכן שבימים חורפיים או בימים עם רוחות חזקות הוא לא פועל. אופציות אחרות להגיע למונז'ואיק הן באוטובוס או אפילו רגלית: יש מדרגות נעות בחלק מהעלייה, אך עדיין מדובר באפשרות שמתאימה יותר לבעלי הכושר הגופני הגבוה שביניכם.

מונז'ואיק - הר היהודים
הדרך המומלצת להגיע למונז'ואיק: רכבל

הגעתם לגבעה? יופי, סימן שהגיע הזמן להתחיל לחקור אותה. האתר המעניין הראשון על גבי הגבעה הוא טירת מונז'ואיק (Montjuic Castle), שהוקמה במאה ה-17 במטרה להגן על העיר ושימשה גם לתפקידים שונים: למשל, כאתר הוצאה להורג. זוהי מצודה יפה ממבט מבחוץ, שנמצאת בלוקיישן מושלם, כשלדעתנו אפשר לוותר על כניסה אליה והתרשמות מהתערוכות בנושאי נשק, צבא והיסטוריה.

את הסקירה של אתרים במונז'ואיק אנחנו ממשיכים עם האיצטדיון האולימפי, שנבנה לכבוד התערוכה ושעבר הליכי שדרוג לקראת אולימפיאדת 1992. ניתן לסייר כיום בכפר ובאיצטדיון האולימפי ולקלוט כמעט מכל נקודה בהר את מגדל התקשורת החדיש. במונז'ואיק נמצא אחד המוזיאונים המומלצים של ברצלונה – מוזיאון חואן מירו (Fundacio Joan Miro). האמן הסוריאליסטי הזה, שיש שמעמידים את עבודותיו בקנה אחד עם סלבדור דאלי. מירו, שעבודות שונות שלו מפארות את העיר (למשל פסל "האישה עם הציפור" המפורסם ואפילו הריצוף בשוק לה בוקריה), הוא אמן סוריאליסטי אשר המוזיאון מבטא את הדימיון הפרוע שלו: ציורים, פסלים ויצירות אחרות. בהר היהודים תמצאו גם את מוזיאון האתנולוגיה וגן בוטני שמהווה פינה ירוקה נחמדה מאד.

barcelona-913763_960_720

זוכרים את הקשר היהודי למונז'ואיק שהזכרנו בתחילת המאמר? ובכן, בלי קשר למקור שמו של ההר, אין ספק שחיו בו לא מעט יהודים במהלך השנים. על פי האמונה, היהודים קברו את המתים מחוץ לעיר, ובחרו בהר לעשות זאת. בית הקברות כבר לא נמצא במונז'ואיק, אך שרידים שלו נמצאים במוזיאון ההיסטוריה אשר ברובע הגותי. אם אתם רוצים ללמוד עוד יותר על הצד היהודי של ברצלונה ואפילו על הר היהודים עצמו, תוכלו להגיע לשם במהלך הביקור שלכם בעיר.

אתרים למרגלות המונז'ואיק

מזרקות הקסם. מונז'ואיק
מזרקות הקסם שלמרגלות המונז'ואיק

רבים מהאתרים המרכזיים של המונז'ואיק הוקמו לכבוד התערוכה העולמית של ברצלונה, אי שם בשנת 1929. חלק מאותם אתרים לא בהכרח נמצאים על גבי הגבעה עצמה, אלא למרגלותיו, אך ניתן בהחלט לשלב אותם בתוכנית הטיול לפני או אחרי שעולים לגבעה. מזרקת הקסם (Font Magica) מציעה בשעות הערב, בעיקר בסופי שבוע, מופע מרהיב של מזרקות צבעוניות הנעות לקצב המוזיקה. המופע נערך למרגלות הארמון ומושך אליו המוני תיירים בכל ערב. הארמון הלאומי (Palau Nacional) הוא מבנה עצום בגודלו שגודלו כ-32,000 מטר רבוע ואשר משמש כיום כבית המוזיאון הלאומי לאומנות קטלונית – זהו מוזיאון מצוין שהוא בגדר חובה עבור חובבי האומנות באשר הם.

הכפר הספרדי פואבלו אספניול (Pueblo Espanol) הוא שחזור של כפר אותנטי ובו מבנים ספרדיים שמייצגים אזורים שונים בספרד. המוזיאון הפתוח הזה, הכולל בתי מלאכה, מסעדות ובתי קפה, נחשב לעיני רבים לפנינה של ממש בנוף הקטלוני. מנגד, יש הטוענים שהוא ממוסחר מדי ושהמראות בו חוזרים על עצמם בשלב מסוים.
מומלץ מאד לרדת ברגל דרך הגן הנפלא ליד המוזיאון לכיוון המוזיאון הלאומי של קטלוניה הצופה על פלאסה אספניה. כאן מתקיים בקיץ בשעות 10:30 – 09:30 מופע מהמם של מזרקות, אורות וצלילים מדי שישי-שבת וראשון. חוויה רב-חושית שאסור להחמיץ.
התבוננו עליה מלמעלה ורדו בהדרגה במדרגות האבן או במדרגות הנעות לכיוון הכיכר. התפעלו גם מאלפי האנשים הצופים במחזה, מצלמים ומצטלמים ללא הרף ומשמיעים תרועה כשהמזרקה שוצפת לעברם בצבעי טווס עשירים.
אזהרה* – אם בכוונתכם לחזור למלון במונית אחרי המופע – אין סיכוי שתשיגו ! כדאי להשתמש בשירותי האוטובוס או הרכבת התחתית, או להישאר בסביבה לארוחת ערב ולצאת מן האזור בשעה מאוחרת יותר.

אז.. האם להגיע למונז'ואיק?

אנחנו ממליצים לכם בפה מלא לעשות את המסע הלא כל כך מסובך עד למונז'ואיק. הליכה על גבי הגבעה מאפשרת לראות צד אחר ומרשים לא פחות של ברצלונה, כך שמומלץ להגיע אליה גם אם בהכרח אתם לא חושקים בכניסה למוזיאונים הנמצאים על הגבעה או למגרלותיה. רצוי להקדיש למונז'ואיק חצי יום לפחות, או אפילו יום שלם אם אתם רוצים לחקור גם את האתרים אשר נמצאים למרגלותיו. כדי להפיק את המקסימום מהביקור, מומלץ לתזמן אותו לימים ולשעות בהם אתם בטוחים שמזרקת הקסם שלמרגלות ההר פועלת.

לזוגות הרומנטיים שביניכם, ניתן בהחלט לטייל במונז'ואיק לקראת שקיעה – המלצה מועילה גם על רקע העובדה שרוב המונז'ואיק אינו מוצל, כך שבימים חמים ההליכה לא פשוטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *